×

Naši předci na něj nedali dopustit, tuřín je chutnou a zdravou zeleninou

Zveřejněno dne1 Week Před
Přidat k oblíbeným

Tuřín má výbornou chuť, je výživný, má minimum kalorií, takže je ideální při dietách a má také významné účinky na lidské zdraví. Jeho pěstování je snadné. Kvaka, kvačka, kolník, hlavatice či dumlík, tak se také tuřínu lidově říká, správný název ale je brukev řepka tuřín. Často je zaměňován s vodnicí. Oproti ní je ale spíše nazelenalý s fialovým okrajem a má oranžově nažloutlou dřeň. Již je však celá řada vyšlechtěných odrůd, setkat se tak lze s tuříny s červenou, bílou či zelenou slupkou, zkuste třeba odrůdu ´Magres´, ´Broru´ nebo ´Dalibora´.

Jeho chuť za syrova je nasládle zemitá, jemně štiplavá, připomínající tak trochu kedlubnu, mladé bulvy chutnají podobně jako ředkvičky. Jediné co tuřínu nesvědčí, je dlouhodobé sucho, jinak náročný na pěstování není.

Semena vyséváme do volné půdy v dubnu až květnu. Sklizeň pak probíhá v září až říjnu. Jestliže ho nemáte kde uskladnit, sklízejte ho průběžně, v půdě ho můžete nechat klidně až do prosince. Bez problémů snese i teplotu -5 °C, krátkodobě i -10 °C.

Semena vyséváme řídce, do řádků vzdálených cca 40 centimetrů od sebe. Po výsevu pravidelně zaléváme, aby klíčky nezaschly. Vzešlé rostlinky jednotíme na vzdálenost 25 až 30 centimetrů. V době vegetace záhon pravidelně okopáváme a zbavujeme plevelu. Zaléváme přiměřeně, dáme pozor na přemokření, kořeny by totiž mohly začít hnít. Záhony s tuřínem je možné mulčovat, nejlépe slámou nebo posekanou trávou, mulč drží vlhkost a zabraňuje růstu plevelů, ušetříte si tak práci. Hnojit nepotřebuje, máte-li však k dispozici dřevěný popel, rozmíchejte 1 kilo ve 2 litrech vody a tímto roztokem tuřín zalijte.

Tuřín je velmi zdravý a má prokazatelné léčivé účinky - je skvělým zdrojem vitaminu A, dokonce ho má údajně ze všech druhů zelenin nejvíc, kromě něj obsahuje vitamin C, rostlinné bílkoviny, karoten, draslík a vápník. Ve zvýšené míře ho konzumujte při zlomeninách a osteoporóze. Listy obsahují také důležitou kyselinu listovou, jejíž nedostatek způsobuje mimo jiné i vznik depresí. Tuřín stimuluje také peristaltiku střev a zlepšuje trávení, používá se proto proti chorobám zažívacího ústrojí, snižuje cholesterol, působí na náš kardiovaskulární systém, snižuje krevní tlak a zlepšuje srdeční činnost, navíc zlepšuje zrak a zpomaluje stárnutí.

Ideální je jeho konzumace při redukčních dietách a detoxikačních kúrách, je totiž plný vlákniny a zhruba z 90 % je tvořen vodou. V kuchyni má široké využití - připravit z něj můžete kaši, pyré, hodí se do polévek, omáček, dušený k masu, skvěle chutná pečený v troubě, upravit se dá i jako zelí, výborné jsou také tuřínové hranolky osmahnuté na oleji. Dá se naložit na kyselo nebo jako kvašená zelenina. Mladé bulvy se dají konzumovat i za syrova, jsou skvělým doplňkem salátů, kam můžete přidat také jeho listy. Ty se dají uvařit i jako špenát či příloha.

Při sklizni tuřín seřízněte tak, že necháte cca 2 centimetry listů nad bulvou. Podobně jako ostatní kořenovou zeleninu, ho dejte do bedny s pískem, který drží vlhkost, a pak uložte do sklepa. Takto uložené bulvy vám vydrží až do jara a přitom nezplesniví, protože písek dýchá.  Nemáte-li sklep, můžete rostliny založit do půdy ve skleníku či v pařeništi. A pokud nemáte ani tuto možnost, na zimu tuříny zpracujte tepelně či zamrazte, toto lze samozřejmě jen s menším množstvím zeleniny

Podobné články

Nastavení

Menu

Založte si u nás účet a uložte si Vaše oblíbené zboží

Přihlásit se